ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ (AS_101)
ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ: ΓΕΩΠΟΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΤΜΗΜΑ: ΖΩΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ, ΑΛΙΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ: ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: AS_101
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ: 1ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
|
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
Διαλέξεις
|
3 |
|
Εργαστηριακές ασκήσεις |
2 |
|
ΣΥΝΟΛΟ |
5 |
6 |
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Υποβάθρου (Γενική και Αναλυτική Χημεία)
- Ανάπτυξης Δεξιοτήτων (Πειραματική Γενική και Αναλυτική Χημεία)
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
- Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ & ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
- Ελληνικά
- Αγγλικά για φοιτητές Erasmus
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS
- Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Ο φοιτητής, στο τέλος της σχετικής Μαθησιακής Διαδικασίας, είναι σε θέση να:
- γνωρίζει τη δομή του ατόμου
- κατανοεί την τοποθέτηση των στοιχείων στον Περιοδικό Πίνακα και να αναγνωρίζει βασικές φυσικές και χημικές ιδιότητες των στοιχείων με βάση τη θέση τους στον Περιοδικό Πίνακα
- κατανοεί τους χημικούς τύπους και την ονοματολογία ανόργανων χημικών ενώσεων
- αναγνωρίζει τις διάφορες κατηγορίες χημικών αντιδράσεων (μεταθετικές-οξειδοαναγωγικές) και να τις εκφράζει ολοκληρωμένα
- πραγματοποιεί στοιχειομετρικούς υπολογισμούς και να εκφράζει σωστά τα αποτελέσματα
- γνωρίζει τους κανόνες ασφαλείας ενός χημικού εργαστηρίου καθώς και να χειρίζεται σωστά τα βασικά σκεύη και όργανα ενός χημικού εργαστηρίου
- αναγνωρίζει τα χημικά αντιδραστήρια και να κατανοεί από τα αναγραφόμενα τον τρόπο χειρισμού τους
- παρασκευάζει διαλύματα και να γνωρίζει τους τρόπους έκφρασης της συγκέντρωσής τους
- επιλέγει κατάλληλους πρωτολυτικούς δείκτες και εκτελεί υπολογισμούς pH
- εφαρμόζει τις βασικές αναλυτικές τεχνικές της Χημείας (ογκομετρική ανάλυση, σταθμική ανάλυση, ενόργανες μέθοδοι χημικής ανάλυσης)
- αποτιμά τα αποτελέσματα μίας χημικής ανάλυσης
- χειρίζεται την οργανολογία
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
Στο τέλος αυτού του μαθήματος ο φοιτητής θα έχει περαιτέρω αναπτύξει τις ακόλουθες δεξιότητες (γενικές ικανότητες):
- Ικανότητα αναγνώρισης και ονομασίας σκευών και οργάνων ενός χημικού εργαστηρίου
- Ικανότητα καταγραφής και τήρησης σωστού εργαστηριακού ημερολογίου
- Ικανότητα επεξεργασίας των πειραματικών μετρήσεων και απόδοσης των αποτελεσμάτων με τη σωστή μορφή
- Ικανότητα εύρεσης πληροφοριών από οποιοδήποτε βιβλίο Γενικής και Αναλυτικής Χημείας καθώς κι από πηγές στο διαδίκτυο
Γενικότερα, με την ολοκλήρωση αυτού του μαθήματος ο φοιτητής θα έχει περαιτέρω αναπτύξει τις ακόλουθες γενικές ικανότητες :
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό Μέρος:
- Χημεία και μετρήσεις
- Άτομα, Μόρια, Ιόντα, Ατομική και Μοριακή Δομή, Περιοδικός Πίνακας
- Aριθμός οξείδωσης, Χημικός δεσμός, Χημικοί τύποι και ονοματολογία απλών χημικών ενώσεων
- Διαλύματα, Διαλυτότητα, Πρότυπα Διαλύματα
- pH, Ρυθμιστικά διαλύματα
- Χημικές αντιδράσεις, Χημικές εξισώσεις και στοιχειομετρικοί υπολογισμοί
- Αντιδράσεις εξουδετέρωσης, Οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις, Αντιδράσεις συμπλοκοποίησης, Αντιδράσεις καταβύθισης
- Ποιοτική Ανάλυση, Ανάλυση των σημαντικότερων ομάδων κατιόντων και ανιόντων
- Ποσοτική Ανάλυση, Ταξινόμηση των μεθόδων κλασικής και ενόργανης ποσοτικής ανάλυσης
- Σταθμική ανάλυση, Ογκομετρική ανάλυση
- Χρωματογραφία-Είδη Χρωματογραφίας
- Ηλεκτροχημικές μέθοδοι ανάλυσης-Ποτενσιομετρία
- Οπτικές μέθοδοι ανάλυσης – Φαματοφωτομετρία απορρόφησης υπεριώδους-ορατού, Φασματοφωτομετρία υπερύθρου, Φασματοφωτομετρία εκπομπής, Ατομική απορρόφηση
Εργαστηριακές Ασκήσεις
- Εισαγωγή στο Εργαστήριο-Κανόνες ασφάλειας και υγιεινής
- Σκεύη και Όργανα Χημικού Εργαστηρίου, Χημικά Αντιδραστήρια
- Αβεβαιότητα πειραματικών αποτελεσμάτων και σημαντικά ψηφία
- Περιεκτικότητα Διαλυμάτων
- Αραίωση Διαλυμάτων
- Σχηματισμός ιζημάτων
- Ιδιότητες μετάλλων και αμετάλλων στοιχείων
- Προσδιοριαμός pH-Ρυθμιστικά διαλύματα
- Οξυμετρία-Αλκαλιμετρία
- Ογκομετρικός προσδιορισμός χλωριόντων (αργυρομετρία)
- Ανάλυση κατιόντων πρώτης αναλυτικής ομάδας
- Σταθμικός Προσδιορισμός του Σιδήρου
- Φασματοφωτομετρία απορρόφησης υπεριώδους-ορατού: Φασματοφωτομετρικός Προσδιορισμός Σιδήρου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ & ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
- Παραδόσεις πρόσωπο με πρόσωπο.
- Εργαστηριακές ασκήσεις Γενικής και Αναλυτικής Χημείας
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
- Χρήση Τ.Π.Ε. (power point) στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. (power point) στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
- Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας και ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας eclass https://eclass.upatras.gr
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Εργαστηριακές Ασκήσεις |
26 |
Συγγραφή σύντομων αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων |
13 |
Τελική εξέταση |
3 |
Ώρες μελέτης και προετοιμασία για τις εργαστηριακές ασκήσεις και την τελική εξέταση |
69 |
Σύνολο Μαθήματος(6 Χ 25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
150 |
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
- Εργαστηριακή Εργασία, (Μέσος όρος βαθμολογίας ατομικών αναφορών εργαστηριακών ασκήσεων) (Α)
- Γραπτή τελική εξέταση (Β)
- Κάθε περίπτωση βαθμολογείται σε κλίμακα 0-10
- Τελικός βαθμός (ΤΒ): ΤΒ= 0,3Α+0,7Β
- Ελάχιστος προβιβάσιμος βαθμός:5 (Κλίμακα βαθμολογίας:0-10)
- Τα παραπάνω πραγματοποιούνται στην Ελληνική γλώσσα.
- Για τους ξενόγλωσσους φοιτητές (π.χ. Erasmus φοιτητές) πραγματοποιούνται στην Aγγλική γλώσσα
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- D. D. Ebbing, S. D. Gammon, 2011. Γενική Χημεία, Εκδόσεις Τραυλός
- D. A. Skoog, F. James Holler, T. A. Nieman, 2010. Αρχές Ενόργανης Ανάλυσης, Εκδόσεις Κωσταράκη
- Σ. Λιοδάκης, 2001. Αναλυτική Χημεία, Εκδόσεις Παπασωτηρίου
- Κ. Ξένος, 2006. Αναλυτική Χημεία, Μακεδονικές Εκδόσεις
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Journal of Chemical Education (ACS Publications) http://pubs.acs.org/journal/jceda8