1. Σκοπός


Η πολιτική διαχείρισης παραπόνων απευθύνεται σε ενεργούς φοιτητές/τριες του Τμήματος και αποσκοπεί στην επίλυση διαφωνίας ή προβλήματος, όπως διαφωνία σε θέματα σπουδών και φοίτησης, ανάρμοστη συμπεριφορά από μέλος ακαδημαϊκού ή διοικητικού προσωπικού, προβληματικής συνεργασίας, ελλιπούς καθοδήγησης ή αξιολόγησης από μέλος ακαδημαϊκού προσωπικού.

Ο Κανονισμός Λειτουργίας Μηχανισμού Διαχείρισης Παραπόνων Ενστάσεων Φοιτητών έλαβε έγκριση από τη Συνέλευση του Τμήματος Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών (αριθμός συνεδρίασης 20/17-10-2024).


2. Πεδίο Εφαρμογής


Προφορικό ή/και γραπτό παράπονο υποβάλλεται όταν ενέργεια ή απόφαση μέλους του προσωπικού ή συλλογικού σώματος του Πανεπιστημίου δεν συνάδει με τους Κανόνες Σπουδών και Φοίτησης, τους Κώδικες Δεοντολογίας ή/και σχετικές Πολιτικές του Τμήματος που αφορούν σε διδασκαλία, έρευνα, αποδεκτή χρήση υπηρεσιών, διανοητική ιδιοκτησία και τα πνευματικά δικαιώματα, προστασία των προσωπικών δεδομένων, εργασιακή συμπεριφορά, ισότητα και την καταπολέμηση των διακρίσεων, καταπολέμηση της παρενόχλησης και της σεξουαλικής παρενόχλησης. Άλλη πολιτική/κανονισμό/κανόνα ή/και εγκύκλιο που διέπει τη λειτουργία του Πανεπιστημίου και εμπίπτει σε θέματα διδασκαλίας και φοίτησης.

Οι φοιτητές/τριες οφείλουν να μελετούν το περιεχόμενο των πιο πάνω Κανόνων, Κανονισμών, Κωδίκων, ώστε να γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο Πανεπιστήμιο Πατρών.


3. Διαδικασία Υποβολής Παραπόνου


3.1. Πρωτόκολλο απ’ ευθείας επίλυσης

Για μη-ακαδημαϊκά ζητήματα, ο/η φοιτητής/τρια, και με τη σύμφωνη γνώμη του Ακαδημαϊκού Συμβούλου του/της, ενθαρρύνεται να επικοινωνήσει άμεσα με το αρμόδιο πρόσωπο, αναφορικά με το παράπονο, ώστε να διερευνηθούν οι ενέργειες επίλυσης. Το παράπονο θα πρέπει να υποβάλλεται από τον/την φοιτητή/τρια εντός 30 ημερών από την ημέρα εμφάνισης του προβλήματος.

Για ακαδημαϊκά ζητήματα, και με την σύμφωνη γνώμη του Ακαδημαϊκού Συμβούλου του/της, οι φοιτητές/τριες έχουν το δικαίωμα επικοινωνίας με τα μέλη Διδακτικού, Ερευνητικού και Διοικητικού προσωπικού. Ιδιαίτερα για τα μέλη ΔΕΠ, η επικοινωνία ορίζεται σύμφωνα με το πρόγραμμα υποδοχής που κάθε μέλος ΔΕΠ έχει ανακοινώσει στην ιστοσελίδα διδασκόντων του Τμήματος και στο γραφείο του. Κατά την επικοινωνία αυτή, θέτουν υπόψη του μέλους ΔΕΠ τον λόγο της επικοινωνίας, ο οποίος μπορεί να αφορά σε απορίες επί του μαθήματος, σε εξεταστικό ή άλλο ζήτημα αξιολόγησης – το μέλος ΔΕΠ οφείλει να ανταποκριθεί το συντομότερο δυνατόν στην επικοινωνία του/της φοιτητή/τριας και οπωσδήποτε πάντως οφείλει να ανταποκριθεί ακόμη και αν η απάντησή του είναι αρνητική ή απορριπτική.

3.2. Πρωτόκολλο επίσημης επίλυσης

Εάν μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της απευθείας επίλυσης, ο/η φοιτητής/τρια ενίσταται με την πρόταση επίλυσης ή η κατάσταση εξακολουθεί να είναι προβληματική, τότε μπορεί να υποβάλει, εντός 30 ημερών, γραπτώς το παράπονο του στη Συνέλευση του Τμήματος.

Ειδικότερα:

  • (α) υποβάλλεται έντυπο στη Γραμματεία του Τμήματος με αποδέκτη τον/την Πρόεδρο του Τμήματος.
  • (β) ο/η Πρόεδρος του Τμήματος προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για την εξέταση και διερεύνηση του προβλήματος.
  • (γ) ανάλογα με τη φύση και τη σπουδαιότητα του θέματος, ενημερώνεται αρμοδίως ο/η φοιτητής/τρια εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, για την έκβαση των ενεργειών που έχουν γίνει και τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί σε σχέση με το θέμα.

Σε όλη τη διαδικασία πρέπει να διασφαλίζεται η ανωνυμία του/της αιτούντος/αιτούσας.

Οι φοιτητές/τριες οι οποίοι/ες θεωρούν ότι είναι θύματα διακρίσεων ή διακριτικής μεταχείρισης ή παρενοχλητικής συμπεριφοράς, ενθαρρύνονται (μετά από επικοινωνία με τον Ακαδημαϊκό τους Σύμβουλο) να επικοινωνήσουν άμεσα με τον “Συνήγορο του Φοιτητή” (https://synigorosfoititi.upatras.gr/) στην “Επιτροπή Ισότητας των Φύλων” του Ιδρύματος (https://www.upatras.gr/upatras/administration/epitropi-isotitas-ton-fylon).

Ο θεσμός του Συνηγόρου του φοιτητή από τη φύση του σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική πρόσληψη και κατανόηση των σχέσεων και της συνεργασίας όλων των πλευρών στο πλαίσιο της Πανεπιστημιακής Κοινότητας. Αποσκοπεί στη μετατροπή της διαφωνίας σε δημιουργική σύνθεση των απόψεων, στην απόσβεση των συγκρούσεων, την εμβάθυνση μιας κουλτούρας καλής επικοινωνίας, ηρεμίας και ακαδημαϊκής αξιοπρέπειας και στην εμπέδωση της ολόπλευρης στήριξης του Πανεπιστημίου στις φοιτήτριες και τους φοιτητές του που αντιμετωπίζει με το μέγιστο δυνατό ενδιαφέρον για τις σπουδές, τις συνθήκες ζωής, την υγεία και την ολόπλευρη ανάπτυξή τους.

Για τους λόγους αυτούς θα βρίσκεται πάντα στην υπηρεσία των φοιτητριών και φοιτητών του Πανεπιστημίου Πατρών καθώς εκφράζει σε αυτή την κατεύθυνση τη βούληση του Πρύτανη και της Πρυτανικής Αρχής, της Συγκλήτου και ολόκληρης της Πανεπιστημιακής Κοινότητας.

Το γραφείο του Συνηγόρου του φοιτητή «δεν έχει αρμοδιότητα σε θέματα εξετάσεων και βαθμολογίας» όπως ρητά αναφέρει ο Νόμος. Πλην των ζητημάτων αυτών θα αποτελεί πάντα μια γέφυρα επικοινωνίας για: (α) διευκόλυνση των φοιτητών/τριών με τα όργανα διοίκησης και τις υπηρεσίες του πανεπιστημίου, (β) εξέταση και αναζήτηση λύσεων στα αιτήματα φοιτητών/τριών για θέματα που αντιμετωπίζουν με τις ακαδημαϊκές ή τις διοικητικές υπηρεσίες, (γ) εξέταση αναφορών ή καταγγελιών των φοιτητών/τριών για την τήρηση διατάξεων και κανόνων της δεοντολογίας και της πανεπιστημιακής νομοθεσίας και (δ) ενημέρωση των φοιτητών/τριών για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το νομικό πλαίσιο αλλά και τα ήθη που απορρέουν από την ένταξη στην Πανεπιστημιακή Κοινότητα.

Η Επιτροπή Ισότητας των Φύλων, σύμφωνα με το N. 4589/2019 (ΦΕΚ 13/Α/29.1.2019), με απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Πατρών κατά την υπ’ αρίθμ. 189/8.7.2021 συνεδρίασή της, συστήθηκε και συγκροτήθηκε άμισθη Επιτροπή Ισότητας των Φύλων (Ε.Ι.Φ.) ως συμβουλευτικό όργανο της Συγκλήτου και των Διοικήσεων των Σχολών και Τμημάτων για την προώθηση της ισότητας σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας και σε όλες τις διαδικασίες της ακαδημαϊκής ζωής.

Η Επιτροπή Ισότητας των Φύλων έχει τις εξής αρμοδιότητες:

  • Εκπονεί σχέδια δράσης για την προώθηση και διασφάλιση της ουσιαστικής ισότητας στις εκπαιδευτικές, ερευνητικές και διοικητικές διαδικασίες του Ιδρύματος και καταρτίζει ετήσια έκθεση, την οποία υποβάλλει στη Σύγκλητο.
  • Εισηγείται στα αρμόδια όργανα μέτρα για την προώθηση της ισότητας και την καταπολέμηση του σεξισμού.
  • Παρέχει ενημέρωση και επιμόρφωση στα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας σε θέματα σχετικά με το φύλο και την ισότητα.
  • Παρέχει υπηρεσίες διαμεσολάβησης σε περιπτώσεις καταγγελιών για διακριτική μεταχείριση ή παρενοχλητική συμπεριφορά.
  • Προωθεί την εκπόνηση Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών και τη διενέργεια σεμιναρίων και διαλέξεων που εστιάζουν στη μελέτη του φύλου.
  • Προωθεί την εκπόνηση μελετών και ερευνών για θέματα που σχετίζονται με το πεδίο της αρμοδιότητάς της.
  • Παρέχει συνδρομή προς θύματα διακρίσεων όταν καταγγέλλουν διακριτική μεταχείριση. Με τον εσωτερικό Κανονισμό του Πανεπιστημίου, ρυθμίζονται ειδικότερα τα θέματα υποστήριξης των θυμάτων διακριτικής μεταχείρισης από την Επιτροπή.

Οι τρεις βασικοί άξονες στους οποίους εστιάζει τις δράσεις της η Επιτροπή Ισότητας των Φύλων του Πανεπιστημίου Πατρών είναι οι εξής: (i) πρόληψη περιστατικών διακριτικής μεταχείρισης και στρατηγικές αντιμετώπισής τους, (ii) ενθάρρυνση των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας και ενδυνάμωση των διαδικασιών για την προώθηση της ισότητας και την καταπολέμηση του σεξισμού, και (iii) ενημέρωση της πανεπιστημιακής κοινότητας σε θέματα φύλου και ισότητας.

3.3. Έντυπο υποβολής παραπόνου

Το Έντυπο Υποβολής Παραπόνων που που επισυνάπτεται θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά και μέσω ελεγχόμενης πρόσβασης για σκοπούς εμπιστευτικότητας.